Numele trandafirului - Masanori Umeda

Mai bine zis, numele din spatele Trandafirului: nu, nu vorbim despre Umberto Eco, ci despre un alt fel de magician, Masanori Umeda, designerul japonez ale carui creatii-cult sunt adevarate bijuterii de rafinament si originalitate. Obiecte “haute-couture”, catifea baroca si otel steampunk, functional si spectaculos in parti egale, hedonism si lejeritate ludica – fiecare piesa semnata de Umeda este o opera de arta.

Nascut in 1941, creatorul japonez a studiat la Scoala de Design Kuwasawa din Tokio, apoi si-a desavarsit pregatirea la Milano, in atelierul lui Piergiacomo Castiglioni. Membru al grupului Memphis, impreuna cu care a expus de-a lungul anilor ’80, si consultant de creatie pentru Olivetti inainte de a-si deschide propriul atelier, artistul japonez a castigat cele mai prestigioase premii din domeniu, incepand cu Braun Prize, in 1968.

Power flower

Sfarsitul anilor ’60, cand Umeda se stabileste in Italia, sunt anii revolutiei contra-culturale din Europa de Vest si ai miscarii hippie din America. Conventional, sunt considerati anii ‘de nastere’ ai postmodernismului. Creatori din aceeasi generatie cu Umeda imping mai departe sau oblitereaza cu totul limitele a ceea ce era permis in design si in arta si inventeaza un vocabular stilistic complet nou. In contextul acesta innoit, etajera-robot Ginza sau patul-ring de box Tawaraya au devenit piese-cult, cu egal succes critic si comercial. Karl Lagerfeld este doar unul dintre “fanii” creatiilor lui Umeda din perioada Memphis, un pat Tawaraya fiind piesa de rezistenta a apartamentului de la Monte Carlo al Kaiserului.

Spre sfarsitul secolului XX, exuberanta anilor disco se atenueaza, iar culorile bubble gum lasa locul unor piese mai mature, mai rafinate, dar departe de a fi plicticoase. Asa sunt fotoliile Rose si Getsuen pe care Umeda le semneaza pentru Edra. Aducand impreuna nobletea feminina a catifelei si soliditatea masculina a otelului, piesele Rose Chair si Getsuen sunt o revizitare in cheie (post)moderna a opulentei traditii baroce europene, dublata de un discurs secundar, discret, despre armonia contrastelor si despre o anumita filozofie a dualitatii in echilibru, tipic orientala.

Totusi, ar fi reductiv sa privim piesele acestea doar ca pe niste declaratii artistice. Sunt obiecte menite sa fie folosite, iar excelenta calitativa e inscrisa in ADN-ul marcii italiene Edra. Fiecare petala este o pernuta umpluta si cusuta manual, confortabila ca o imbratisare, iar cadrul din otel modelat e o garantie a durabilitatii, obligatorie pentru un produs cu adevarat ne-demodabil. In Romania, aceste fleurs-de-lis regale sunt disponibile prin intermediul ClassIN, unic importator EDRA, si va asteapta sa va pierdeti in moliciunea lor sau sa le contemplati doar, in showroom-ul ClassIN din Bulevardul Aviatorilor 47.